Poslovni pokloni – kako darivati inozemne partnere
Poslovna kultura i poslovni bonton razlikuju se od naroda do naroda te od kulture do kulture. Ukoliko se često nalazite u doticaju s inozemnim partnerima te surađujete s potencijalnim stranim, valjalo bi na umu imati kako često postoje određene kulturološke razlike. Upravo njihovo poznavanje može biti ključno za uspješno zaključavanje suradnje! Ove razlike utječu na mnoge sfere poslovanja pa tako i na to što druga strana smatra (ne)prikladnim poklonom.
Poklon – više od puke materijalne stvari
Planiranje oko idealnih poslovnih, promotivnih i protokolarnih poklona, podrazumijeva više od pukog darivanja – ono zapravo traži razrađivanje i provođenje sustavne strategije tvrtke, koja se manifestira i kroz poklone. Pametno, taktično i razborito poklanjanje, rezultira ostavljanjem željenog dojma, što ima za krajnji cilj stvaranje kvalitetnijeg poslovnog odnosa.
Iz tog razloga, uvijek bismo trebali voditi evidenciju ili dokumentaciju o poklonima, tko je što primio i kojim povodom. Osim toga, ova dokumentacija, koju moramo shvatiti kao osnovu za analitički pristup strategiji poslovnog darivanja, mora također sadržavati i odgovore, reakcije i mišljenja primatelja poklona. Na taj način, možemo dobivenom povratnom informacijom kapitalizirati dobre odluke te izbjeći ponavljanje eventualnih pogrešaka.
Poslovni pokloni – prenosimo poruku
Čak i vrlo pažljivo odabrani pokloni, potencijalnim poslovnim partnerima mogu prenositi važnu poruku o želji za suradnjom, a postojećim partnerima davati do znanja kako ih se cijeni i uvažava. Budući da je poslovno darivanje dvosjekli poslovni mač, vrlo je važno adekvatno sve unaprijed isplanirati. Iz tog razloga, poklone treba birati razumno, s mjerom te ovisno o namjeni i primatelju te imati na umu kako bi svako poklanjanje ujedno trebalo komunicirati određenu jasnu poruku našim poslovnim partnerima.
U nastavku teksta, spomenuti ćemo neke konkretne primjere kako se u određenim državama daju (i primaju) poslovni pokloni te koja su neka nepisana pravila koja je dobro znati.
Sjedinjene Američke Države
Amerikanci u pravilu ne donose darove klijentima ili partnerima kada se prvi put sastaju. Isto tako, oni često otvaraju poklon odmah pred darovateljem i ne ustručavaju se izrazom lica dati do znanja sviđa li im se ili ne poklon. Ujedno, većina Amerikanaca izbjegavat će grljenje ili bliski fizički kontakt u poslovnom okruženju. Važni blagdani kao što su američki Dan zahvalnosti ili Božić, odlična su prilika za iskazivanje zahvalnosti pa iz tog razloga tvrtke i poduzetnici nikada ne propuštaju darivati kolege, poslovne partnere i kupce. Poslovni pokloni u gotovini nisu uobičajeni i trebalo bi ih izbjegavati!
Indija
Pokloni se u pravilu ne otvaraju u prisustvu darivatelja. Poslovni pokloni koji su lokalno proizvedeni i dolaze konkretno iz Hrvatske, najviše su cijenjeni i to mogu biti parfemi, čokolade, tradicionalni začini i čajevi, maleni porculanski ili kristalni predmeti. U Indiji se poslovni pokloni ne daju na prvom sastanku, a izbjegava se darivanje predmeta bijele i crne boje zato što se bijela boja kod njih veže uz pogrebe, a crna uz gnjev, zlo i negativnost. Uobičajeno praksa je da tek nakon što se partnerski odnos razvije i kroz neko vrijeme zadobije osjećaj što pojedini klijent odnosno partner preferira, da se tek tada razmišlja o poslovnom poklonu. I za kraj, poklon uvijek predajte s obje ruke.
Francuska, Njemačka, UK…
U zemljama europskog zapada, prvenstveno se cijeni dobar ukus prilikom biranja darova. Vrhunske cigare, boca izvrsnog vina ili boca kvalitetnog šampanjca, gotovo uvijek će se pokazati kao sigurniji izbor od nasumičnih jeftinih proizvoda. Dobri i kvalitetni pokloni odražavaju poštovanje te ujedno pokazuju kako posjedujete znanje i imate ukusa. Kada ste pozvani kod klijenta ili poslovnih partnera na večeru, ponesite poklon koji bi se dotičnima potencijalno najviše svidio. Donošenje cvijeća je prikladno, posebice ako se radi o ženama, ali ne zaboravite izbjegavati određene vrste cvijeća kao što su krizanteme, koje se koriste tijekom sprovoda, ili crvene ruže koje imaju romantične konotacije.
Južna Amerika
Latinske kulture razvijaju poslovne odnose na isti način kao što razvijaju osobne i stoga se fokus tamo nalazi na neposrednosti. Budući da odnosi postaju osobni, saznajte više o svom poslovnom partneru ili o životnom stilu klijenta. Simbolizam u ovoj kulturi utjecati će na odabir darova i papira za zamatanje. Crni ili ljubičasti papir se, tako, ne preferira jer se koristi u Velikom tjednu. Predmeti povezani sa smrću ili pogrebima podrazumijevaju žuto, crveno ili bijelo cvijeće te ih se treba izbjegavati. Kao i u brojnim drugim kulturama, nikada se ne bi smjeli poklanjati oštri predmeti poput noževa ili škara, jer oni predstavljaju „prekid veze“.
Zemlje Bliskog istoka i Perzijskog zaljeva
U muslimanskoj kulturi, Kuran zabranjuje alkohol pa bi poklone poput alkoholnih pića ili bilo kojih drugih proizvoda koji sadrže alkohol kao što su parfemi, trebalo izbjegavati. Također, zabranjeni su proizvodi ili hrana određenih životinja u koje spada svinjetina, ptice ili školjke. Psi se smatraju nečistima, pa je poželjno izbjegavati čak i one poklone koji sadrže sliku psa. Umjetnička djela koja se sastoje od skulptura, crteža ili fotografija na kojima je prikazano ljudsko tijelo, posebice golo ili djelomično nago žensko tijelo, nisu prihvatljivi kao poslovni pokloni. Ako ste u zemlji koja nije pretežno muslimanska, a ugostit ćete muslimanske poslovne partnere, odaberite restoran koji poslužuje halal hranu. Uz sve navedeno, bitno je znati da se pokloni daju desnom ili objema rukama. Nikada ne koristimo samo lijevu ruku da bi predali poklon, jer se smatra nečistom.
Japan
U Japanu je pristojno ponuditi ili primiti dar objema rukama. Običaj je da se poslovni pokloni otvore kasnije, kada darivatelj nije prisutan. Prilikom prvog posjeta ili razgovora, uobičajeno je ponijeti mali dar. O-seibo (kraj godine) i O-chugen (sredina ljeta) glavna su vremena darivanja. Japanci daju poslovne poklone svima kojima se osjećaju dužni – nadređenima, podređenima, kolegama i dobrim klijentima. Primljeni darovi uzvraćaju se nečim usporedive ili malo veće vrijednosti u prikladnoj prigodi pa se može stoga odvojiti malo vremena i razmisliti o prikladnom uzvratnom poklonu. Poslovni pokloni trebaju biti lijepo zamotani odnosno upakirani, jer su Japancima izgled i prezentacija jednako važni kao i sadržaj!
Igrajte na sigurno
U konačnici, jasno je da ako se radi o inozemnim partnerima, iznimno je važno voditi računa o eventualnim sociokulturološkim normama i činjenici da ono što je u našoj kulturi ustaljeno, neće nužno biti tako percipirano i prihvaćeno s druge strane. U hrvatskoj kulturi uobičajeno poklanjanje boce vina, novim partnerima iz, primjerice, neke od zemalja Perzijskog zaljeva, može se pokazati kao problematično. Naravno, ovakva situacija ne mora nužno uvijek rezultirati negativnom reakcijom, ali pritom nam se postavlja jedno vrlo jednostavno pitanje – zašto uopće riskirati?
Iz tog razloga, oni koji žele uspjeti u modernom poslovnom svijetu, igraju na sigurno te se zato odlučuju na SelectBox poklon pakete koje im pružaju vrhunsku fleksibilnost, uz istovremeno stvaranje pozitivnog partnerskog okruženja. Ujedno, kad dođu vama u posjet moći će istražiti Hrvatsku pomoću jednog od doživljaja i tako vaš poklon zapamtiti u moru drugih. Istražite i već danas odaberite neki od 3000+ raznovrsnih doživljaja koji ostavljaju bez daha i uz koje će svaki trenutak biti iskustvo za pamćenje.
Iskoristite priliku za formiranje još snažnijih veza s inozemnim partnerima, produbite poslovnu suradnju te se već danas okoristite još boljim poslovnim rezultatima koje ovakav promišljen pristup donosi!